Tuesday, July 26, 2011

Isteri solehah vs Ibu solehah

Bismillah

Terdetik di hati saya untuk kongsikan hal ini pada semua walaupun diri belum lagi menjengah ke fasa itu. Tahukah kalian, menjadi isteri solehah adalah SUKAR berbanding menjadi ibu solehah?

Dengan arus dunia yg mana satu cabaran yg besarnya adalah berdepan dengan wanita yg rata-rata2 dididik untuk bersuara (lantang?) dan kadang2 kuasa wanita mulai naik mentadbir sesuatu organisasi kerana wanita dikatakan lebih bijak. Seruan bermacam-macam kedengaran membawa isu bahawa wanita juga boleh melakukan seperti mana lelaki boleh lakukan..

Cabaran yg sangat sukar bagi wanita yg merasakan suaranya perlu diutamakan bila berdepan dengan suami. Dia perlu taat pada suaminya. Tapi, bagaimana? Emosi seringkali menguasai.. merajuk, sedih dan bermacam2 mimik muka dibuat pabila kehendaknya diletak tepikan. Ye lah.. kita rasa kita pun pandai juga.. ada ilmu, masuk universiti lagi.

Oh.. wanita, para isteri... sukarnya untuk taat pada suami...

Lagi-lagi bila status suami diungkitkan, umur suami yg lebih muda, merasakan diri lebih betul...dan isu-isu sensitif disentuh... makin membuat situasi menjadi semakin parah!


..................


Sebenarnya untuk menjadi isteri yg solehah, taat pada suami.. bukannya maksud saya hanya mendengar pendapat suami sahaja, kita tak perlu beri pendapat.. Bukan! Berbincang itu perlu..tapi, perlu berhikmah dan kalau boleh jangan tunjukkan yg idea kita ini lebih baik.

Saya suka dengan nasihat seorang kakak ini... =)
"Untuk para isteri, lepas bangun dari tidur waktu pagi dan dah baca doa bangun tidur, bacakanlah hadis ini pada diri anda : Nabi shallallahu 'alayhi wa sallam berkata : "Jika seorang wanita itu mendirikan solat 5 waktu, berpuasa di bulan Ramadhan, memelihara kehormatannya dan mentaati suaminya, maka akan dikatakan padanya 'Masuklah ke dalam syurga melalui mana-mana pintu yang kamu mahu!'" (diriwayatkan oleh Ahmad; Syu'aib al-Arnauth berkata : Hasan li ghairihi)"

"Dan bila nak tidur bacakan pula hadis ini pada diri sendiri; Nabi shallallahu 'alayhi wa sallam berkata : "Mana-mana wanita yang mati dalam keadaan suaminya redha kepadanya, maka dia akan masuk Syurga." (Diriwayatkan oleh al-Hakim dan beliau berkata : Isnadnya sahih dan al-Zahabi juga mensahihkannya)"

Namun, apakah saya ingin mengatakan menjadi Ibu solehah tidak susah? Tidak.. Ia juga mempunyai cabaran yg tersendiri. Namun, menjadi ibu solehah sebenarnya adalah fitrah pada seorang wanita.. tetapi untuk menjadi isteri solehah memerlukan wanita itu bijak untuk menangani hal suami isteri dan keluarga. Dia perlu istiqamah untuk kekal taat pada suami.

Juga mesti sentiasa meletakkan syurga dan neraka didepannya..Dan semua ini memerlukan TAQWA!





**- Hmm.. patutlah taat pada suami menjadi wasilah untuk masuk syurga.Saaaaangat susah rupanya!

No comments: